Gall & Gall app

Gall & Gall wilde in de app aan de Premium klant laten zien hoeveel zij bespaart heeft. Ik kreeg de opdracht om hier een ontwerp voor te maken. Voor deze opdracht kon ik inspiratie halen uit de app van Albert Heijn, waar de klant een vergelijkbare functie kan vinden. Toch moest deze versie er wel anders uit gaan zien: het was namelijk nog maar de vraag wat de klanten willen zien op deze pagina en begrijpen ze wel alles? Met deze opdracht heb ik met veel mensen mogen testen, maar ik heb ook met verschillende stakeholders gewerkt om de opdracht goed te voltooien.
UX Research
UX Design
Foto van de Premium Besparingen Gall en Gall in de App

Inleven (empathize)

Om er achter te komen wat de doelgroep wilde zien in deze functie, heb ik een ‘card sorting’ uitgevoerd. Hierbij heb ik testpersonen een set met kaarten met mogelijke functies laten sorteren op de volgorde van belangrijk naar minder belangrijk om te hebben in de app. Uit deze card sorting kwam naar boven welke functies de doelgroep het belangrijkst vond en die heb ik gecombineerd met de wensen van de stakeholders.

 

Ik ben daarna gaan kijken naar hoe de doelgroep van Albert Heijn reageert op de functie door het onderzoek door te lezen wat zij hebben gedaan met hun eigen doelgroep.

Definiëren (define)

Het werd me al snel duidelijk dat de doelgroep een aantal functies zeer belangrijk vonden:

  1. De doelgroep wilt het totaal bespaarde bedrag zien met hun Premium abonnement
  2. De doelgroep wilt per categorie zien hoeveel er bespaart is
  3. De doelgroep wilt de extra gespaarde spaaractie punten zien (zegels, miles etc.).

Ideeën genereren (ideate)

Veel inspiratie voor het design kon ik halen uit het design van Albert Heijn. Zij werkte namelijk met een gedeelde design system, maar daardoor heb ik wel veel geleerd over het gebruik van dit soort systemen. Het ontwerp moest echter wel aangepast worden naar de stijl van Gall & Gall. Ik heb ook nog een paar extra opties geschetst, zoals een uitgebreide besparing sectie op de favoriete categorie (in dit voorbeeld wijn). Hiermee speel je in wat de gebruiker al kocht, maar krijgt ook meteen bevestiging dat ze daardoor bespaart met Premium.

Prototype maken (prototype)

Het uiteindelijke prototype heb ik zo simpel mogelijk gehouden. Dit kwam onder andere door de scope van deze functie, maar ook uit de resultaten van het onderzoek. De meest simpele optie was ook het meest gewenst van de stakeholders en de doelgroep.

Foto van de Premium Besparingen Gall en Gall in de App

Testen (test)

Voor dit project heb ik uitgebreid getest. Ik heb zowel de doelgroep gesproken om hun wensen te begrijpen, maar ook om het uiteindelijke prototype te valideren. Ik heb dit gedaan door Usability Tests uit te voeren, waarbij de gebruikers door mijn prototype heen gingen om te kijken of ze het goed begrepen. Ze kregen kleine opdrachtjes en moesten hardop hun gedachten uitten. Ik testte mijn prototype op de haalbaarheid van de doelgroep en de problemen/frustratie die hardop uitgesproken werd. De feedback heb ik samengevat en besproken met de stakeholders om te kijken wat het meest haalbaar was om nog aan te passen.