Plastic Whale Friend

Plastic Whale Friend is een app gemaakt voor kinderen in samenwerking met de Plastic Whale Foundation. De app is bedoelt om kinderen te leren recyclen en de gevolgen te informeren over de plastic soup op een speelse manier.
UI Design
UX Design

Inleven (empathize)

Om tot een idee te komen voor de app, heb ik vijf UX methoden gebruikt om inspiratie op te wekken en de doelgroep beter te begrijpen. Ik heb daarvoor de volgende methoden gebruikt:

  1. Sketching
  2. Prototyping
  3. Moodboard
  4. Context Mapping
  5. Persona

Definiëren (define)

De voorwaarden van de opdrachtgever heb ik samengevat in een lijst met randvoorwaarden:

  1. Het design biedt een oplossing voor minstens de gegeven ontwerpproblemen
  2. Het design is toegespitst op de doelgroep
  3. Het design bevat een interactieve interface (dit hoeft lang niet altijd een scherm te zijn)
  4. Het design behelst de volledige totaalervaring en beperkt zich dus niet tot enkel de interface

 

De doelgroep van deze specifieke opdracht was gericht op kinderen. De eisen van Plastic Whale waren dat ik een ontwerp maakte wat dichtbij hun eigen visuele stijl zat. Ik heb daarom sommige van de iconen opnieuw gebruikt en een kleurenpalet toegepast die goed bij de doelgroep past en dichtbij de kleuren zijn van Plastic Whale.

 

Visuele stijl Plastic Whale Friend

Ideeën genereren (ideate)

Om te beginnen met het bedenken van ideeën, heb ik een context map gemaakt rondom het onderwerp van Plastic Whale en recyclen. Daarna heb ik met deze afbeeldingen een storyboard gemaakt van een scenario waarbij kinderen afval van het schoolplein opruimen, om daar vervolgens mee te knutselen. Dit concept laat zien dat het mogelijk en leuk is om afval te hergebruiken om nieuwe dingen te maken.

 

Plastic Whale context mapping foto

 

 

Storyboard van kinderen die afval opruimen om mee te knutselen

Prototype maken (prototype)

De app heeft een vergelijkbaar concept als cookie clicker en tamagotchi. Het idee is dat je een walvis hebt die eigenlijk een soort van je ‘huisdier’ is. De walvis kan je dan vervolgens een naam geven, stijlen en trainen. Terwijl je het spel speelt komt er plastic in het water van je walvis, het is dan aan jou de taak om het plastic uit het water te vissen en te sorteren in de juiste recycle bak. Wanneer je aan het recyclen bent wordt het plastic omgezet naar snippers, waarmee je meubels en andere dingen kan maken. Je kan daarmee je huis aanpassen waar je ‘aquarium’ instaat. Je kan minigames spelen met je walvis om zo geld te verdienen en je walvis te trainen. Zo krijg je een ranglijst met de hoogste walvissen, dit moedigt de doelgroep aan om de app te spelen en meer te leren over recyclen. De app heeft ook een AR functie, waarmee je je walvis in de echte wereld kan plaatsen en plastic uit het water kan halen voor nog meer punten. Ook komen er nog andere dieren op bezoek en kan je zo een mooi groot aquarium maken.

 

Testen (test)

Doordat dit project was bedacht tijdens de corona pandemie, was er geen mogelijkheid om te testen met de doelgroep.